diumenge, 14 d’octubre del 2018

La fugida (EdE 10)


Text explicatiu no literari:

Protagonista: Mantindré com a protagonista en Txapo.

Situació inicial d’equilibri: En Txapo porta vuit anys instal·lat a Barcelona on fa de camell en mode llop solitari. El negoci li va força bé, té una certa reputació en el medi i satisfà la seva necessitat de generar diners. Darrerament però creixen els seus dubtes: per un costat se sent desarrelat, enyora la seva Guipúscoa natal, de la que va fugir per un trauma familiar (de moment no he dit ni mostrat res d’això); per l’altra banda, cada cop li fan més mandra les misèries humanes amb les quals ha de tractar pels seus negocis (això ho vam començar a veure en la unitat precedent).

Desencadenant: L’entrada dels mossos d’esquadra al seu pis, que venen seguint al Fèlix per homicidi (com vam veure en la unitat 5 i la seva carta des de la presó).

Conflicte inicial: de caràcter extern serà la persecució policial de la qual creu ser objecte en Txapo. De naturalesa interna, aquesta li farà preguntar-se cap a on dirigir la seva vida.

Escena en què apareix el desencadenant:

“PAM, PAM, PAM” “Obrin la porta! Mossos d’esquadra”

La segona vegada que les mateixes paraules són pronunciades esvaeixen qualsevol dubte que li podia quedar al Txapo. Si fa uns instants encara era un ésser mig vegetatiu damunt d’un sofà rònic, ara els seus músculs es tensen en una fracció de segon. Poc importa la presència completament atònita d’en Fèlix al mig del menjador. Ell surt disparat cap a la seva habitació. Només una cosa en la seva ment: fugir.

Sota el llit, evidentment, hi troba aquell vell macuto que sempre l’ha acompanyat. A l’interior tot el que necessitarà en els pròxims dies. En la ment se li apareix fugaçment son pare repetint-li una vegada i una altra “Hombre precavido, vale por dos. Recuérdalo siempre hijo”. Si sabés el vell malparit per a què se’n serveix ara dels seus refranys... Ironies de la vida. Tots aquests pensaments no li fan perdre ni un sol instant. Tenia tan interioritzada que aquesta escena podia passar, que semblava està just esperant-la per repetir els passos com si d’un vals vienès es tractés.

L’únic moment de dubte arriba quan sortint de nou al passadís es planteja si anar a buscar al xaval o continuar executant minuciosament el seu pla d’escapada. Sap que només li serà un enredo i a part, a ell no li passarà gran cosa. Al cap i a la fi, la policia busca traficants i venedors. Als clients els humilien una  mica i els deixen de nou al carrer. Potser fins i tot li farà bé, qui sap si un bon susto és el que necessita. No, definitivament ara toca córrer.

“PAM, PAM, PAM” “Obrin la porta! Mossos d’esquadra. Si no hi ha resposta immediata procedirem a tirar la porta a terra”

Disparat cap a la cuina. Obre la finestra. Salta al pati interior. “Vigila, són dos metres”. Cau amb els peus en posició. Amorteix amb els genolls. Torna a córrer. Treu la clau de la butxaqueta interior. Obre la porta metàl·lica. Entra dins la sala de la caldera. S’acostuma a la foscor per trobar l’altra porta. Repeteix l’obertura. Travessa el pati de llums del pis del costat. Segona clau del joc per obrir una porta de fusta. Apareix a l’entrada veïna. S’atura un segon per recuperar l’alè. Demana ajuda divina abans de jugar-se-la a una sola carta. Obre la porta principal i surt al carrer decidit en direcció oposada. Afina l’orella per detectar qualsevol picoleto perseguint-lo. Continua a caminar ràpidament però intentant evitar fer-se notar. La primera por desapareix. La més immediata. Però ara arriba una pregunta més important: “I ara què?”.

Eduard

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada